e hënë, 4 qershor 2007

Beter opvolgen dan Auto rijden!

Opvolgen bedrijven is goed voor economie en Milieu!

De Bedrijver B.V. heeft vorige week een onderzoek afgerond dat een aantal opmerkelijke uitkomsten oplevert.
Algemeen directeur Fred Rutgers was zelf erg verbaasd over wat de onderzoekers aan hem presenteerden.
Het is algemeen bekend dat Nederland vergrijst. Onlangs presenteerde MKB Nederland cijfers die aangaven dat de komende 10 jaar 185.000 bedrijven vrijkomen voor nieuwe ondernemers die de bestaande ondernemers kunnen opvolgen.
De Babyboomer generatie stopt er de komende 10 jaar massaal mee bevestigt Rutgers. “Wij krijgen vrijwel dagelijks ondernemers in de leeftijd 50 – 65 bij ons met de vraag of wij hun onderneming willen en kunnen verkopen. Daarom hebben we als relatief jonge speler in deze markt onderzoek laten doen naar de effecten die deze trend veroorzaakt.”

Toen de onderzoekers mij melden dat ze opmerkelijke milieu effecten hadden ontdekt was ik in aanvang verbaasd. Echter de uitkomsten bleken zo verrassend dat we ze graag openbaar willen maken.

De gemiddelde woon-werk afstand in Nederland ligt rond de 8 kilometer.
Bij bestaande bedrijven is dat ongeveer 7 kilometer. Bij bedrijven die minder dan 3 jaar geleden zijn gestart is dat gemiddeld maar liefst 11,5 kilometer!
De gemiddelde onderneming in Nederland heeft ongeveer 6 medewerkers, de gemiddelde startende onderneming heeft 1,8 medewerkers.
De onderzoekers claimen dat ongeveer 7% van de Nederlandse ondernemingen korter dan 3 jaar bestaat.
Als kandidaat ondernemers ervoor zouden kiezen een bestaand bedrijf over te nemen in plaats van een nieuw bedrijf te starten zou dat een aantal milieu voordelen opleveren:

Ongeveer 50.000 medewerkers zouden gemiddeld 3,5 kilometer dichter bij hun werk wonen. Dat scheelt per dag 176.400 kilometer. En per jaar dus maar liefst 35.280.000 kilometer op basis van 200 werkbare dagen. Als deze mensen evenveel met de auto zouden gaan dan mensen die bij bestaande bedrijven werken. Echter het lijkt erop dat mensen die bij een jong bedrijf werken zelfs vaker met de auto gaan in plaats van op de fiets dan mensen die bij een al langer gevestigd bedrijf werken. Volgens de onderzoekers zouden deze uitkomsten te verklaren zijn uit het feit dat mensen in de loop der tijd de neiging hebben om dichter bij hun werk te gaan wonen.

Een ander opmerkelijke uitkomst is dat nieuwe ondernemingen een groter beslag leggen op de beschikbare bedrijfslocaties dan bestaande bedrijven.
Starters hebben gemiddeld een 40% te grote bedrijfslocatie terwijl gevestigde bedrijven gemiddeld “slechts” 12% te ruim in hun jasje zitten.
Gevestigde bedrijven zitten meestal op al langer bestaande courante bedrijflocaties terwijl starters blijkbaar de voorkeur hebben voor of heel oude bedrijflocaties waardoor ze vaak de vernieuwing van dergelijke locaties in de weg zitten. Ook zitten starters, zeker als het wat grotere starters zijn, vaak op nieuw ontwikkelde bedrijfslocaties waardoor er onnodig veel ruimte aan de natuur onttrokken wordt voor bedrijfslocaties die vaak voor 40% ongebruikt zijn. (dit nog los van de leegstand die ook veel voorkomt op dergelijke nieuwe locaties)
Uit onderzoek blijkt bovendien dat rond 2015 de behoefte aan bedrijfslocaties in Nederland zal afnemen met ongeveer 30%.

Naast goed voor het milieu is opvolgen ook beter voor de economie.

Opvolgers zijn gemiddeld 4 keer succesvoller dan starters.
Opvolgers gaan aanzienlijk minder vaak failliet dan starters en laten per faillissement ook gemiddeld een lagere onbetaalde schuld achter (gemiddeld is de onbetaalde schuld per faillissement in Nederland 537.785 Euro per faillissement. Starters zitten ongeveer op 335.000 Euro echter ze gaan ongeveer 4 keer zo vaak op de fles!)
Vooral starters in de dienstverlening richten veel schade aan door naar verhouding veel faillissementen en weinig verhaalsmogelijkheden.

De salarissen bij bestaande ondernemingen liggen in doorsnee ongeveer 5,2% hoger dan bij starters. Hierdoor leveren bestaande bedrijven dus ook een sterkere bijdrage aan de welvaart dan starters.

Op basis van bovenstaande onderzoeks uitkomsten stelt Rutgers dan ook dat de regering als het gaat om economisch en milieu beleid er goed aan zou doen om initiatieven te ondersteunen om de markt voor bedrijfsovername in Nederland verder te ondersteunen en vooral ook transparanter te maken. Ook zou het reduceren van de verkeersdruk met genoemde 35 miljoen kilometer (het jaarverbruik van maar liefst ruim 3000 auto’s) een aanzienlijke bijdrage kunnen leveren aan de verbetering van ons leefklimaat en het file leed. Dit zonder dat iemand daarvoor extra moet betalen want het levert juist economisch voordeel op!.

Bij De Bedrijver treffen we nu nog regelmatig starters aan die bedrijven willen beginnen die ze eenvoudiger zouden kunnen overnemen van ondernemers die er mee willen stoppen.

Meer informatie over dit onderzoek:

Het onderzoek is uitgevoerd onder 150 bestaande en 150 startende ondernemingen met behulp van vragenlijsten.
Tevens zijn diverse openbare bronnen geraadpleegd zoals internet en rapporten van het ministerie van justitie, ministerie van economische zaken, MKB Nederland en is er gebruik gemaakt van persoonlijke interviews en internet vragenlijsten.
Het onderzoek is uitgevoerd door medewerkers van de Bedrijver samen met derden.

De Bedrijver is een adviesbureau dat vraag en antwoord en vraag en aanbod bijeen brengt voor bedrijven en ondernemers. Het Bedrijf is opgericht in 2007.

Fred Rutgers is een ervaren ondernemer die al meerdere bedrijven succesvol in Nederland heeft opgericht. Alle bedrijven die hij de afgelopen 6 jaar is gestart zijn nog steeds succesvol actief.

Voor aanvullende informatie kunt u zich melden bij

De Bedrijver B.V.
Fred Rutgers
www.debedrijver.nl
fred.rutgers@debedrijver.nl
0649436436

Nuk ka komente: